Letselschade door een medische fout

Van een medische fout is sprake, wanneer er medisch verwijtbaar wordt gehandeld door een zorgverlener. Ook kan een medische fout ontstaan, wanneer er juist nagelaten is om te handelen. In beide gevallen kan een arts of het ziekenhuis aansprakelijk zijn.

Een arts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Het is daarom belangrijk om onderscheid te maken tussen een medische fout en een complicatie. Fout gegaan is immers niet altijd fout gedaan. U kent ongetwijfeld het verhaal over het verkeerde been dat werd afgezet. Dit is redelijk eenvoudig te beoordelen. Anders ligt het bij een complicatie. Een complicatie is een realistisch risico, dat altijd kan optreden bij een ziekte of ingreep (bijvoorbeeld een wondinfectie na een operatie). Bij een medische fout heeft de arts daadwerkelijk iets verkeerd gedaan. Of juist nagelaten te handelen. Bij een complicatie hoeft dit niet altijd het geval te zijn.

Aansprakelijkheid bij een medische fout Wanneer u het gevoel hebt slachtoffer te zijn van een medische fout, dan dient u de aansprakelijkheid van de betreffende zorgverlener aan te kunnen tonen. Dat een arts al toegegeven heeft, dat er iets is fout gegaan is daarbij vaak niet voldoende. Het verzamelen van bewijs is over het algemeen een tijdrovende en kostbare aangelegenheid. Uw medisch dossier dient opgevraagd en beoordeeld te worden door een medisch adviseur. De kosten voor deze beoordeling komen voor uw rekening. Hierbij dient u zich te realiseren dat het aantonen van een medische fout vaak erg lastig is en er een risico bestaat dat u met de gemaakte kosten blijft zitten. Alleen op het moment dat de aansprakelijkheid van de betreffende zorgverlener kan worden aangetoond heeft u ook recht op vergoeding van de gemaakte kosten.

Bel mij terug

Vul dit formulier in en u wordt zo snel mogelijk teruggebeld.


Waardering van cli├źnten

,,Volgens mij zegt dit genoeg! Ik ben heel blij met de afhandeling maar ook vooral met de fijne manier waarop het is gegaan. Dankjewel. Ik geef zelden of nooit een 10 maar ik wil vermelden dat de afhandeling van de schade prima is gegaan. Ik ben goed op de hoogte gehouden van de argumentatie in de eerste plaats, de reacties op de argumenten van de tegenpartij alsmede steeds tussentijds geïnformeerd als de afwikkeling van de schade weer veel tijd nam. Ik ben heel tevreden. Met vriendelijke groet, mevrouw Meulenbroek''
mevrouw Meulenbroek - 21 Nov 2014


Gratis advies

Heeft u gratis advies nodig? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.