Richtlijnen in operatiekamers moet medische fouten verder voorkomen!

De nieuwe richtlijn voor het preoperatief proces, welke enkele weken geleden is verschenen, wordt door de Inspectie voor de Volksgezondheid vanaf januari 2012 gehandhaafd. De richtlijn heeft ten doel het aantal fouten bij operaties te verminderen.

Gepubliceerd op 01 Jan 2017.

Deze richtlijn voor het preoperatieve proces is dus recentelijk uitgegeven door de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde (NVvH) en de Nederlandse Vereniging voor Anesthesiologie (NVA) is een vervolg op de Richtlijn Preoperatief Traject uit 2010.

Het gaat er bij de richtlijn met name om, om duidelijk in kaart te brengen wie voor welke handeling verantwoordelijk is en wat er tijdens en voor de operatie geregeld moet worden. Deze richtlijn doorloopt als het ware het gehele traject van de operatie, dus vanaf het moment dat een patiënt aankomt op de afdeling OK, tot en met het moment de patiënt na de operatie de OK verlaat. Men probeert deze gehele routing in standaarden te vervatten.

Ook bouwt de richtlijn stopmomenten in, waarin onder meer medicatie en apparatuur gecheckt en besproken moeten worden. André Wolff, voorzitter van de projectwerkgroep, meldt dat uit diverse onderzoeken blijkt dat door goede samenwerking het aantal fouten met een factor vier of vijf kan afnemen.

De richtlijn krijgt onder andere steun van diverse beroeps- en wetenschappelijke verenigingen, de patiëntenkoepel NPCF en de ziekenhuisvereniging NVZ. In een persbericht schrijft de NVvH dat de IGZ de richtlijn vanaf volgend jaar gaat handhaven.

De derde richtlijn in het drieluik, over het postoperatieve traject, volgt nog. De drie richtlijnen kregen begin deze maand de Kwaliteitsprijs Medisch Specialisten.

Bel mij terug

Vul dit formulier in en u wordt zo snel mogelijk teruggebeld.


Waardering van cliënten

,,Jeetje wat een goed nieuws. En wat fijn dat dit dossier afgesloten kan worden!! Dankjewel voor alle hulp en inzit. We hebben niks anders dan lof over hoe je dit met ons aan hebt gepakt! Ondanks de nare situatie kijken wij goed terug op de afhandeling ervan. Hartelijk dank hier voor.''
Mevrouw Van Beem - 15 Apr 2020


Gratis advies

Heeft u gratis advies nodig? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.