Roep om omkering bewijslast bij medische missers!

Ziekenhuizen moeten bewijzen dat ze onschuldig zijn wanneer het medisch dossier van de getroffen patiënt incompleet is. Daarvoor pleitten artsen op zondag 2 oktober jongstleden in KRO Brandpunt. Nu is het vaak aan de patiënt om aan te tonen dat de arts uit de bocht is gevlogen.

Gepubliceerd op 01 Jan 2017.

Volgens de drie artsen die in Brandpunt aan het woord kwamen moet het afgelopen zijn met de strakke hiërarchie in ziekenhuizen en de arrogantie van de artsen. Alleen dan kan het aantal onnodige slachtoffers dalen. Nu sterven jaarlijks zo’n 2000 patiënten als gevolg van een medische fout.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat een arts in slechts 1 op de 10 gevallen uit zichzelf toegeeft dat hij of zij fout zat. Nog eens 10% doet dat op aandringen van de patiënt. Een zaak aanspannen tegen de arts of het ziekenhuis doen maar weinig mensen. Het lijkt vaak een onbegonnen zaak. Jurilex Letselschade is één van de weinige kantoren die dit soort zaken nog steeds met succes behandelt.

Dat toont ook het schrijnende voorbeeld van de familie Kroot uit Zaltbommel die al anderhalve ton is kwijtgeraakt aan de juridische strijd tegen de arts en het ziekenhuis die het leven van mevrouw Kroot verwoestten.

Volgens Bert Keizer, verpleeghuisarts en filosoof , is ontkennen het eerste wat artsen doen als ze fouten hebben gemaakt. ‘Het eerste wat ze doen is wegmoffelen en maar hopen dat niemand het in de gaten heeft.’

Johan Lange, hoogleraar chirurgie aan het Erasmus Medisch Centrum, vervolgt: ‘Je gaat de oorzaak elders zoeken. Maar op een gegeven moment zul je je toch moeten realiseren dat die verzachtende omstandigheden waar je naar zoekt, er niet zijn.’

Confronterend is de conclusie van Keizer dat een arts zijn vak niet kiest uit naastenliefde, maar uit macht. Al is het dan ‘macht benignum’, ofwel macht in de goede betekenis van het woord, macht om het goede te doen. Dat verzacht het enigszins, maar zal het beeld dat veel patiënten van artsen hebben danig verstoren.

Bel mij terug

Vul dit formulier in en u wordt zo snel mogelijk teruggebeld.


Waardering van cliënten

,,Naar aanleiding van een ongeval via de werkgever in contact gekomen met Care Letselschade. Na het eerste contact en het invullen van de intakeformulieren hebben Ramon en zijn collega's de zaak overgenomen en dit tot in de puntjes goed geregeld. Dankzij de expertise van Care kon ik mij volledig richten op mijn herstel. Care Letselschade bedankt voor de goede zorgen!!''
De heer Dingerdis - 28 Feb 2018


Gratis advies

Heeft u gratis advies nodig? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.