Steeds vaker ongelukken met letsel door/met scooters

Er zijn steeds meer ongelukken met scooters. In de jaren tussen 2005 en 2009 steeg het aantal ongelukken met 87 procent, zegt de Stichting Consument en Veiligheid. Van de 9800 slachtoffers die jaarlijks in deze periode op de spoedeisende hulp zijn behandeld, is 15 procent ook in het ziekenhuis opgenomen.

Gepubliceerd op 01 Sep 2017.

De toename komt volgens de stichting voor een groot deel door de groeiende verkoop van het aantal scooters. Er zijn er veel meer in omloop, dus meer ongevallen. Een andere oorzaak is dat mensen de snelheidsbegrenzers uit de scooters halen en de snelheid kunstmatig opvoeren. Dat levert een grotere kans op op ongevallen.

Controle Met name de zogenaamde snor- of retroscooters zijn gevaarlijk, omdat die op het fietspad mogen rijden. “Als je er niet goed mee omgaat, blijft een scooter gevaarlijk”, zegt Cees Meijer van Consument en Veiligheid. Volgens hem is het moeilijk om op te treden tegen scooterrijders die de snelheidsbegrenzers eruit halen. “Er moet strengere controle komen.”

Bijna de helft van de slachtoffers is tussen de 15 en 19 jaar oud. In de praktijk komt dat vooral neer op 16-en 17-jarigen. Bij de ongelukken is er veelal sprake van hoofdletsel, zeker als de bestuurders geen helm ophebben. Volgens Consument en Veiligheid komt het steeds vaker voor dat er geen helm gedragen wordt.

Bel mij terug

Vul dit formulier in en u wordt zo snel mogelijk teruggebeld.


Waardering van cliënten

,,Ik bleef goed op de hoogte, dat vond ik erg fijn. iedere keer wanneer jullie mij een email stuurde met nieuwe informatie, bleef ik altijd zonder vragen zitten, alles werd duidelijk uitgelegd dus. Kortom goed en heel fijn bedrijf, gewoon zo doorgaan! Ik was en ben nog steeds heel tevreden met de service die jullie me gaven!! Bedankt voor alles!''
Nick van der Linden - 26 Aug 2014


Gratis advies

Heeft u gratis advies nodig? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.